dimarts, 8 de març del 2011

Ja ben depressa de Montserrat Pujol (tot recordant una poeta pel 8 de març!)


Avui dia 8 de Març, dia de la Dona Treballadora, cercava els poemes d'una dona escriptora del Baix Llobregat que no hagués parlat en aquest bloc i he tingut la sort de topar-me amb un magnífic post que la poeta-blogaire i mestra Júlia Costa va dedicar en el seu dia en el blog "tèrbol atzur" a Montserrat Pujol.

Feia temps que cercava informació sobre aquesta poeta de Molins de Rei però certament, tal i com us he dit més d'un cop, la informació d'escriptors i escriptores del Baix Llobregat i els estudis i antologies de la seves obres són escassos o gairebé nuls i no cal dir que sí son escriptores i conegudes només en l'àmbit local, la cosa es complica...
Qui va ser Montserrat Pujol? Fou una poetessa nascuda a Molins de Rei que tot i haver d'amotllar-se a la vida i les dificultats tradicionals del seu temps (casada i amb sis fills!); va conseguir poder tirar endavant la seva vocació literària publicant diverses obres i fins i tot guanyar premis més enllà de l'àmbit local del seu poble. Fins i tot, a l'any 1975 la seva obra va formar part d'una antologia de poesia femenina. Després de la seva mort, el seu llegat s'ha recordat cada any amb el premi local de poesia convocat per Ràdio Molins Mateu Janés-Montserrat Pujol.


JO COM DIRÉ T’ESTIMO?

Jo com diré t’estimo, si no sé
plegar la meva tenda i al dosser
que tu m’has preparat em nego a viure?

Si jo al teu ideal no em sé avenir
i brego, insatisfet, de cara a mi
i al ritme del teu goig no sé somriure?

***

JA BEN DESPRESA
S’aferra dintre el pit el mot vellesa
i em deixa en un calfred de pensament;
decanto el meu esguard, i veig encesa
la galta del meu nét. Ja ben despresa,
bandejo del meu cor l’enyorament.

Montserrat Pujol
(Molins de Rei, 1897 - 1988)
Agraeixo a l'atzar haver trobat un blog que parla d'atzur i que us recomano moltíssim i en especial al post que Júlia Costa va dedicar a aquesta autora. (He manllevat bona part de la informació d'aquest post, espero que a na Júlia no li sàpiga greu, però és que l'ocasió s'ho val!)
També he descobert a través del poeta-blogaire "Onatges" el següent enllaç: http://montserratpujol.com/index.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada